A lámpaláz ellen védekezni nem lehet
Az a varázslatos vándorszínészélet…
Vass Magdolna, az Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház fiatal színésznője Madách Az ember tragédiájának Évájaként lopta be magát a közönség szívébe. Mezővári szülötte, három éve tagja a társulatnak, szerepálma nincs, minden szerep kihívás számára. A középiskolában óvónőnek készült, de mikor a színművészeti főiskola pótfelvételijéről olvasott, úgy döntött, mégis inkább ezt próbálja meg. Kedveli a romantikus filmeket, legszívesebben lezser ruhákat visel. Kedvenc virágai a cserepesek.
– Megismernek az utcán?
– Nem, Beregszász nem nagyváros, ráadásul ritkán játszunk Kárpátalján, ezért nem vagyunk annyira közismertek. A nagy fesztiváli darabokhoz, amelyek sikert hozhatnának, tér kell, így ezeket nem nagyon tudjuk itthon játszani. Különben is, inkább azok a színészek jelentenek sokat az embereknek, akiket naponta látnak a televízióban. Biztosan jó lehet, ha megismernek, de attól, hogy fellépünk egy-egy faluban, még nem válunk közismertekké.
– Szeretnél médiasztár lenni?
– Nem. Igazából nem is tudom, hogy ez mivel jár, soha nem gondolkodtam még ezen. Lehet, hogy később másképp fogom majd gondolni, de most úgy érzem, hogy nem.
– Egyébként milyen szemmel nézed a filmeket? Szoktál tanulni a látottakból, vagy csak egyszerű néző vagy?
– Az attól függ, milyen filmről van szó. A jó filmekből biztosan lehet tanulni. Néha el is gondolkodom rajta, hogy ez most nem volt valódi, ezt túljátszotta a színész, ezt én nem így játszottam volna stb. Egyébként nem szoktam a filmekből táplálkozni, tehát nem veszek át belőlük gesztusokat, hanglejtéseket.
– Hogy állsz a rögtönzéssel?
– Néha elkerülhetetlen, például akkor, ha valaki elfelejti a szövegét, vagy kihagy valamit, és hirtelen ki kell segíteni. Ez persze attól is függ, hogy éppen mit játszunk. A Dorottyába bizonyos keretek között például belefér, Az ember tragédiájába már nem annyira.
– Hogyan védekezel a lámpaláz ellen?
– Nem hiszem, hogy lehetne vagy kellene ellene védekezni. Szerintem nincs olyan, hogy egy színész kiáll a közönség elé, és nincs lámpaláza. Amint kimész a színpadra, 5-10 perc múlva már nem azzal foglalkozol, ki néz téged, milyen sokan vannak a nézőtéren, mit csinálnak. Amikor elkezded magad otthon érezni a színpadon, már csak az a fontos, amit csinálsz, és teljesen mindegy, hogy öt, tíz vagy száz ember figyel.
– Meg szoktad játszani magad a hétköznapokban?
– Igen, időnként azon kapom magam, hogy nem valódi a reakcióm. Ezekre nem vagyok büszke, igyekszem elkerülni, ezért nem olyan gyakoriak. Egyébként a „szerepjátszás” szerintem minden emberre jellemző. Másképp beszélünk az anyukánkkal, megint másképp egy idegennel, a barátainkkal stb.
– Sokfelé megfordultok, több országban felléptetek már. Történt-e emlékezetes eset veled a vendégszereplések alkalmával?
– Negyedikesek voltunk a főiskolán, amikor elkezdtük játszani Az ember tragédiáját. Az egyik előadáson nem jól mértem fel a színpad nagyságát. Amikor kihúztam a karomat Ádám kezéből, a lendülettől lerepültem a színpadról. Nem estem nagyot, meg sem ütöttem magam, csak meglepődtem. A nézők mind előrehajoltak, hogy segítsenek. Én pillanatok alatt felugrottam és visszaszaladtam a színpadra. Az egész olyan gyorsan történt, hogy a rendezőnk, aki épp a fényekkel és hangosítással volt elfoglalva, nem vett észre semmit.
A színésznő szabadidejében legszívesebben verseket olvas, ebben azonban mindenevő. Aki le szeretné venni a lábáról, elég, ha megtalálja a megfelelő hangnemet, néhány kedves gesztussal, egy jó szóval meg tudja „hódítani”. És végül egy jó tipp a rajongóknak: ha örömet akarnak szerezni a művésznőnek, a rózsa- vagy szegfűcsokor mellé tűzzenek egy (használt) telefonkártyát, ezzel is bővítve a gyűjteményét.
O. T.
Névjegy:
Magasság: 168 cm
Testsúly: 54 kg
Haja színe: szőkésbarna
Szeme színe: kékeszöldes szürke
Zene: Stingtől Mozartig terjed a skála
Sport: tollaslabda
Kedvenc színe: fekete, fehér, kék
Családi állapot: hajadon, édesanyjával és nővérével él
Férfiideálja: változó, az a fontos számára, kiben milyen ember lakik
Csábítási technikája: nincs rá szüksége
Főbb szerepei: Madách Évája, Mickiewicz Ősökjében Ewa, John Gay Háromgarasos operájának Lucy-je, a készülőben lévő Csehov Három nővérében Irina