Nagy László: Adjon az Isten
Adjon az Isten
szerencsét,
szerelmet, forró
kemencét,
üres vékámba
gabonát,
árva kezembe
parolát,
lámpámba lángot,
ne kelljen
korán az ágyra
hevernem,
kérdésre választ
ő küldjön,
hogy hitem széjjel
ne düljön,
adjon az Isten
fényeket,
temetők helyett
életet –
nekem a kérés
nagy szégyen,
adjon úgy is, ha
nem kérem.
Nagy László verse kitűnő példa arra, hogy lássuk: a költemény az játék és ének, dráma és vidámság, ima és dac, kérés és lázadás egyszerre – és csak az Isten tudja, mi minden egyéb még. Mindenesetre az Adjon az Isten azonnal megfog könnyed ritmusával, hajszálpontosan kimért zeneiségével, megtervezettségében a pillanat kínálta felismeréssel.
Talán mindennél inkább fohász ez a vers, egy olyan ima, amely nem a kereszténységünkben megszokott módon fordul Istenhez. Kicsit pogányos, kicsit ősmagyar, kicsit alázatos és kicsit lázadó módon fordul Istenhez a költő, vagyis úgy szólal meg ez a hang, mintha Hozzá, Istenhez beszélne, de hamarost kiderül, dehogy fordul, sokkal inkább csak magában beszél. Mégpedig oly módon, hogy az, a beszéd Istenhez eljusson, de neki ne kelljen közvetlenül Hozzá fordulnia. Kérés és ima formájában jelenti ki, hogy mi mindenre van szükség: szerencsére, szerelemre, élelemre, barátságra, fényre, hitre; egyszóval: mindenre, ami az életet jelenti, mindenre, ami az életet szolgálja. És a vers legvégén ott a dac és makacsság, a büszke, magárahagyott magyar ember mormolása: „nekem a kérés /nagy szégyen, /adjon úgy is, /ha nem kérem.”
Penckófer János