Mezey Katalin: Születésnapi labdarózsák
– Dögöljön meg az ember,
ha már valakire rászorul – mondta anyám.
– Nekem egy pohár víz se kellett
soha senkitől. Lehetett háború,
jöhettek a németek, oroszok,
én soha nem szorultam senkire.
Úgy szégyellte a ragaszkodást,
mint egy testi hibát.
Puszit nem adott:
hízelgés az ölbe kéredzkedés,
a hozzásimulás.
Összetörte a labdarózsacsokrot,
amit betegágyból kiszökve
szedtem a születése napján.
Erős markából
hullt a fehér szirom:
– Azt képzelted, hogy hős vagy,
egy Nemecsek, ahelyett,
hogy kifeküdnéd a betegségedet. –
És az ágy elé ledobta.
*
Június van, kint eső esik,
anyám feje a párnán,
fogatlan szája nyitva,
lihegve alszik, mintha
örvénnyel viaskodna.
Odakint korán nyíló,
törékeny labdarózsa,
csokrát hiába szedném,
nincs, aki földredobja.
Ez a költemény jó példa arra, hogy újra tisztázzuk: a vers – dráma. Két részből áll e költemény, s a különbözőséget, a drámai hatást még a külső megformálás is hangsúlyozza. Az első rész szabadabb forma, míg a második – zártabb. Rímmel is lekerekíti a szerző. Ám a drámaiságban nem a külső forma lényeges. Mindig az a fontos, ami az emberben játszódik le. Annak az összeütközésnek van igazán nagy súlya, amely ott, legbelül, a lelkünkben játszódik le. Így van ez a Születésnapi labdarózsák esetében is.
Mit tehetett volna az a kicsi ember, aki lázasan is kiszökött az ágyból, hogy virággal köszönthesse édesanyját, aki születése napját ünnepelte – s mégis szidást kapott érte! Semmit. S tehetett volna-e mást az édesanya, aki féltésből szidta meg gyermekét? Aligha. őt az a meggyőződése is bátorította, hogy az ember csak magára számíthat, hogy minden körülményben legyen erős. „Dögöljön meg az ember, / ha már valakire rászorul” – mondta és nem gondolt arra, hogy fekhet még ő – egy másik júniusban – magatehetetlenül.
És még így is szedné a felnőtt (gyerek) a labdarózsát, csak lenne, ki a földre dobja azt.
Penckófer János