A nagymuzsalyi „rákóczisok” Egerben

2014. június 12., 06:10 , 700. szám

A magyarországi Rákóczi Szövetség meghívására június 6–8. között Egerben méltatta a Rákóczi Szövetség Nagymuzsalyi Alapszervezetének negyven tagja a nemzeti összetartozás napját: az utazás egy nyertes pályázat révén vált lehetővé. A muzsalyi csoport az emlékezés pillanatai mellett honismereti kiránduláson is részt vehetett.

„Az utazási pályázat feltételeként fel kellett vennünk a kapcsolatot egy magyarországi befogadó tanintézménnyel – mondja Jakab Erika tanárnő, a KMKSZ Nagymuzsalyi Alapszervezetének elnöke. – A befogadó intézmény az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium volt. Itt Juhász Tamás, az egri Rákóczi Szövetség ifjúsági szervezetének vezetője és Antal Andrea helyi pedagógus fogadott bennünket, majd a közelmúltban avatott Trianon-emlékműhöz mentünk, ahol az egri lakosoknak – az 1920. június 4-i trianoni békediktátumra emlékezve – irodalmi emlékműsort adott csoportunk. Jakab Dániel, csoportunk egyik legfiatalabb tagja elszavalta Sajó Sándor Magyarnak lenni című versét, majd közösen elénekeltük a Trianon-himnuszt és megkoszorúztuk az emlékművet.

A csoport számára az egri Rákóczi Szövetség idegenvezetéssel egybekötött honismereti kirándulást is szervezett, melynek keretében megtekintettük a középkori Magyarország történelmének fontos részét képező várat, valamint a felújított Gárdonyi-házat. Gárdonyi Géza emlékének koszorúzással is adóztunk.

A továbbiakban végigkalauzoltak bennünket befogadó intézményünkben, az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégiumban, és a Szépasszony völgyébe is látogatást tettünk.

Másnap kirándulásra invitáltak bennünket Noszvajba, az egri borpincészet központjába. Megtekintettünk egy, a nagymuzsalyi romtemplomhoz hasonló Árpád-kori templomot: a település történelméről Anda Tibor helyi református lelkipásztor tartott tájékoztatást. Elvittek minket a Versailles-i palota stílusában épült De la Motte-kastélyba is, melynek érdekessége, hogy itt forgatták a Széchenyi életét feldolgozó, Hídember c. film egyes jeleneteit. Végezetül a háromszáz éves múltra visszatekintő noszvaji barlanglakásokhoz látogattunk el, és városnéző túrán is részt vettünk.”

Jakab Erika háláját fejezi ki a Rákóczi Szövetségnek a háromnapos utazás megszervezéséért és anyagi támogatásáért. „A Szövetség pályázatának eredményeként számos olyan nagymuzsalyi fiatal utazhatott Egerbe, akiknek eddig még nem volt módjuk az anyaországba ellátogatni. A maradandó élményekért köszönet illeti a Rákóczi Szövetséget és egri vendéglátóinkat” – zárta tájékoztatását Jakab Erika tanárnő.