Buda Ferenc: A Semmi partján
Teng-leng az öregember
Ideje mint a tenger
Se hossza nincs se vége
Kifakul szeme fénye
Pók egy mély bögre alján
Szorong a Semmi partján
Célját maga sem tudja
Bármihez fog megunja
Sóhajt morog köhécsel
Kenyeret vág a késsel
Ám enni sincs már kedve
Gunnyaszt elgémberedve
Elalél újraéled
Éjjel riadva ébred
Régóta sehova nem jár
Senkitől semmit nem vár
Senkinek nem üzenget
A csapból vizet enged
Egy vízköves pohárba
Kilöttyenti a sárba
Magára is mogorva
Létét cipeli hordja
E láthatatlan láncot
S míg a tikkadt akácok
Tüskéiket növesztik
Ő még tovább öregszik
Mentén egy görbe rácsnak
Elméje körbe jár csak
Folyton körbe meg körbe
Meg-megáll falnak dőlve
Nézi a földet nézi
Készül beleenyészni
Egy nagyszerűen formált, igaz vers Buda Ferenctől. Arról az állapotról tudósít, amit öregségnek nevezünk. De ha belegondolunk, könnyen beláthatjuk, hogy az öregség szó mennyire semmitmondó tud lenni ebben az esetben. Hogyan is tudhatná megragadni azt a rendkívüli állapotot, mely az emberi élet legutolsó szakasza, a legnagyobb titok, az elmúlás előtti idő. Az ember hétköznapi beszéde nem is alkalmas arra, hogy a közelébe jussunk. Művészet kell hozzá, költő és költői forma.
Az időről, mely nemcsak az öregemberek, de mindenki számára egyformán nagy titok, nem lehet könnyedén és egyértelműen beszélni. Mert hiába mondjuk, hogy az egymásutániságot jelenti, azt is sejtjük, ennél sokkal, de sokkal nagyobb gonddal állunk szemben. Az idővel indít a vers is. Hogy az öregembernek: „ideje, mint a tenger”. Ebben a „se vége, se hossza” állapotban pillanthatjuk meg a versben feltűnő tébláboló öregembert. Amint lassan mindentől elidegenedik, ami korábban érdekelte. Még a létfenntartásához szükséges evéstől, ivástól is képes elfordulni. Leginkább csak „szorong a Semmi partján”. Nem véletlen, hogy a kezdősorokon kívül a Semmi az egyetlen szó, melyet nagybetűvel írt a költő, és műve címében is szerepelteti.
Az olvasás során lépésről lépésre ráismerünk önmagunkra, vagy fölfedezzük benne az ismerőst, rokont: az Embert, aki mind gyakrabban „nézi a földet, nézi, készül beleenyészni”. Készül a Semmibe. Mit tehetne egyebet, és mi mit tudhatunk ehhez hozzátenni?...
Penckófer János