Kosztolányi Dezső: Régi pajtás szemüveggel
Galambősz lettél, gyerekkori pajtás.
Jaj, merre jártál,
milyen malomban, hombárban aludtál,
te lisztes molnár?
Tízperceink bohóca, szemtelen kis
csörgő szarkája,
sehogy se illik hozzád e paróka
meg a komolyság.
Virgonc szemeden is üveg van, vékony
jéghártya rajta,
alóla bámulsz, ümmögsz, hogy „Dezsőkém,
édes Dezsőkém.”
Én nézem egyre, nézem a szemed most,
az ismerős, víg,
régi szemed, befagyva ott a jégben,
a jég alatt lenn.
Milyen nyugodt és távoli, milyen bölcs,
majdnem hideg már.
De az enyém az forró, cimborám, lásd,
csorog a könnytől.
Igazi alkalmat kínál e költemény, hogy elidőzzünk az én versbeli és szerzői azonosságánál. Hogy vajon mennyire utal a „Dezsőkém, édes Dezsőkém” arra a személyre, aki Kosztolányi Dezsőként jegyzi e verset.
Ám egy ilyen nagyszerű költeménynél, ahol bravúros egyszerűséggel és mosolygós természetességgel fogalmazza meg szerzőnk az öregedés önmagunkon és másokon megtapasztalható jegyeit, egyszerűen érdektelenné válik, mit állít az irodalomtudomány. Mit tud megmagyarázni a tudomány az irodalom által előhívott érzelmeinken!
Nem kell semmi okoskodás most, amikor olvassuk e verset, mikor mindnyájan csak mosolygunk a szemüveges „régi pajtásunkon”, akit „lisztes” fejével is megismerünk, és csak ámulunk, mert szavunk nemigen van. Istenem, mit tesz az emberrel az idő! „Hombárba” veti, aztán meg befagyasztja azt a régi, mosolygós szemet? Jég alá meríti, ami egykor „virgonc” szem volt, hogy a mienk pedig ettől a látványtól forró könnybe merüljön? Igen. Mert szép lassan mindnyájan – tudományosan vagy tudománytalanul –, mindannyian „Dezsőkém, édes Dezsőkém” leszünk. Vagy már azok is vagyunk...
Penckófer János