A reformáció útján

2021. november 9., 15:43 , 1083. szám

Kárpátaljai Hazajáró Egylet november 6-án A reformáció útján címmel szervezett emléktúrát a reformáció 504. évfordulójának a tiszteletére. Lapunknak Varju Zoltán, az egylet alelnöke számolt be az eseményről.

– A Kárpátaljai Hazajáró Egylet 25. alkalommal indult útnak, s ez alkalommal a reformációra emlékezve, annak szellemiségében szerveztük meg a túránkat. Az egylet – a természeti csodáink és történelmünk megismerése mellett – mindig is nagy hangsúlyt fektetett a keresztény voltára. Korábban már szerveztünk hasonló emléktúrát a görögkatolikusokkal – amelyen természetesen reformátusok is részt vettek –, és nem akartuk, hogy egypólusúvá váljon a dolog, ezért felajánlottuk az emléktúrázási lehetőséget a kárpátaljai magyar közösségek számára is. A reformáció évfordulójának apropóján választottuk azt, hogy Kárpátaljának egy olyan szegletét járjuk be, amellyel még kevésbé foglalkoztunk, ahol még nem nagyon jártunk a túráin alkalmával.

A telekocsis túra 18 résztvevővel Beregszászból indult el, majd Kaszonyba érkezve megismerkedtünk a település kultúrtörténetével, megtekintettük a falu nevezetességeit, illetve megkóstoltuk a kaszonyi forrásvizet. Ezt követően felmentünk a református templomhoz, ahol Pataki Gábor, a Rákóczi-főiskola oktatója, kistérségi képviselő bemutatta a református egyházközség történelmét, mindennapi életét. Ezek után felkapaszkodtunk a 241 méteres  kaszonyi dombtetőre. A tiszta, napsütéses időben messze el lehetett látni. Csodálatos kilátás nyílt a munkácsi várra, valamint a távolban felsejlett előttünk még Tokaj hegye is. A nemzeti imádságunk eléneklését követően elszavaltuk az egylet jelmondatának Wass Alberttől származó sorait: „Ha két lábam térdig kopik…” Majd lefelé jövet megnéztünk egy borospincét, hiszen a Kaszonyi-hegyen mindig jelentős volt a szőlészet, és a XX. század elején a Törley pezsgőpincészet egyik fontos beszállítója volt a kaszonyi szőlészet, borászat. A Kulacs étteremben nagyszerű volt a fogadtatás, s a finom ebéd elfogyasztása után Nagydobronyba indultunk, ahol ellátogattunk a református gyermekotthonba. Itt megismerkedtünk az intézmény történetével, jelenlegi működésével. A csapat úgy döntött, hogy a túrából befolyt összeget – saját adományokkal is kiegészítve – felajánlja a református diakónia egyik jelentős intézményének, a nagydobronyi gyermekotthon számára. A település központjában megtekintettük a falu tájházát, illetve ifj. Hidi Endre által, a nemzeti összetartozás napja alkalmából készített emlékművet, valamint a református templomot, ahol imádságban kértük Isten áldását Kárpátaljára. Ezt követően pedig mindenki békességgel indult haza.

Varju Zoltán a következő „túrával” kapcsolatban elmondta, hogy november 13-án önkéntes napot tartanak Nagyszőlősön, ami azt takarja, hogy szeretnék megtisztítani, kitakarítani a Kankó-várat.

Az egylet alelnöke beharangozóként elmondta, hogy december 4-én megrendezik a Kárpátaljai Hazajáró Egylet évértékelőjét, amelynek az Ortutay Elemér Görögkatolikus Központ ad otthont, és ahová minden túrázót szeretettel várnak.