Király Zoltán: Önarckép, 1954
Nem fontos, hogy ki vagyok én.
Egy szeg a műhely asztalán.
Ezért fejem kissé kemény,
míg a halál nem üt kupán.
Keményen, kurtán pattogok,
ha kontár keze ver, pedig
lennék szelíd szerszámotok,
még pengenék is reggelig.
Talán bolondnak tartanak,
ha néha kis ricsajt csapok.
Bölcs leszek majd a föld alatt.
Rághatnak férgek: hallgatok.
De addig ott van a helyem,
ahol ház épül, új tető.
S műhelyedben, történelem,
lehetnék lázas fújtató!
Ha cserepeztem háztetőt,
majd lengek a fák levelén,
tavaszba fúvok ébredőt
és leszek őszi televény.
S ha ezüst boglyát ráz a szél
és felver udvart, kerteket:
a lelkem az. Mert újra kél
elfújni tiltott versemet!
Ha a kárpátaljai magyar irodalom teljes térképét egyszer végre megrajzolják, Király Zoltán is elfoglalhatja jól kiérdemelt helyét. Hisz ehhez a vidékhez köti őt a származása – Csapon született (1933-ban), „Kárpátalja kapujában”, ahogy olvasható ez Angyal kürtje című verseskötetének hátoldalán –, költői karakterét pedig ugyanaz a történelmi közeg formálta, melyet az öt-, sőt hatágú síp számos megszólaltatójáét.
Ennek különösképp is figyelemre méltó momentuma, hogy mivel debreceni egyetemi évei után „kezdő népművelési előadóként” 1956-ban részt vett „a forradalmi eseményekben”, Miskolcon a statáriális bíróság 1957 elején „majdnem halálra ítélte”.
Költői pályájának alakulása pedig egészen egyedi. Csupán 1991-ben jelent meg verseiből egy kisebb válogatás bolgár nyelven, első hazai bemutatkozó kötete pedig az említett Angyal kürtje lett, melyre 2010-ig kellett várnia.
Király Zoltán költői karakteréhez jó kiindulópont lehet az itt olvasható Önarcképe (Debrecen, 1954. február 21.). A vers végén aligha lehet hatáskeltőnek látni azt, hogy tiltottnak mondja művét, hisz könyvének utószavában ugyancsak hangsúlyozza: „abban a korban” – vagyis 1989-ig, a rendszerváltoztatásig – „nem lehettem költő”...
Penckófer János