Nagy László: Elmentek tejfogaim
Lángol a hajnali szél,
röpdös a rózsalevél,
tüzes a szilvafaág,
ó, csupa tűz a világ.
Nagy tüzes oltár az ég,
hallgatok égi misét,
feljön a tűzfejű nap,
úsznak aranysugarak.
Arcul vert engem a kín,
elmentek tejfogaim,
a Naphoz könyörgök én,
áldjon meg engem a fény.
Ne legyek boldogtalan,
fényekben ússzon hajam,
harmatok ragyogjanak,
fejembe szakadjanak.
Egy-egy muzikálisabb olvasónak elég egyszer elolvasnia ezt a Nagy László-verset, és máris hallani fog egy hozzá illő, egy valahonnan áradó zenét. Az is lehet, hogy magából a költeményből jön ez a dallamosság, az a kényszer, hogy az értelmével együtt érezze a költemény zenéjét az olvasója. Sokan bebizonyították már ennek a titkát, azt, hogy mindezt a magyar népdalok és népballadák költői formakincse adja. Az az évszázadok alatt kicsiszolódott nyelvi, költői látás, ami egy egész nemzet kulturális örökségét képezi.
Nagy László ezt az örökséget emeli a saját gondolatiságához, így születnek meg azon művei, amelyek összetéveszthetetlenül Nagy László-féle versek lesznek. Ebben a költeményben az égi fény valóságosságát úgy tölti fel saját és sajátos tartalommal a szerző, hogy az olvasónak – úgy, általában – az ember felemelkedése jut róla eszébe. Annak az embernek a boldogság utáni vágya, aki már „elvesztette tejfogait”. Az az ember, aki végérvényesen magára maradt – mert felnőtt lett.
A mindannyiunk által igen jól ismert, örökös, időtlen napi gondok és bajok felől szólal meg itt a vágyakozó, és a fény Istenhez rendelt rokonsága jelenti számára a feloldozást. Úgy is szólal meg a vers, mint egy kis fohász, amely az égi oltár felé száll, melyet majd elemészt a tűz. Az a lángolás, amely a hajnalból fakad, amely talán az egész életünket körbelengi, élteti. Csak figyeljünk a hajnali szélre, a rózsalevélre, a szilvafaágra, tűzfejű napra, égi misére...
Penckófer János