Kenéz Ferenc: Poetica 2001
Köszöntöm az összes számítógépet,
az egykori lehallgató készülékeket
és valamennyi lehallgató tisztet,
köszöntöm a monitorok előtt
ülő mai bankhivatalnokokat,
s a tegnapi füles névre hallgató cenzort,
üdvözlöm a világ összes költészeti
folyóiratát, tanszékek személyzetét,
köszöntöm a kérdőíves felmérések
szakértőit, a közvéleménykutatások
apostolait, a bulvársajtó legjelesebb
képviselőit és az áruházi akciós vásárok
nagyérdemű lebonyolítóit,
köszöntöm a kedves rádióhallgatókat,
a milliós televíziós vetélkedők
résztvevőit, üzenem az összes
akciós mosópor-, lakberendezési és
pipadohányárusnak, az összes
remekbe szabott hirdetésszervezőnek,
agykontrollsztárnak, hogy kábé
ugyanolyan jól körülhatárolhatóan,
mint egy fogkefe, én is vagyok,
vagyok, vagyok, vagyok.
Ez a vers csak részben művészi, költői hitvallás: ars poetica; sokkal inkább a költészet helyzetéről szól a költemény. Ezt kívánja hangsúlyozni a címbe emelt 2001, a XXI. század első esztendeje is.
Szép kis fejlődés: a költészetnek, mely a világ nyelveinek kialakulása óta létezik, mely a mindenkori világértelmezésben és az ember önértésében alapvetően fontos helyet foglalt el, erre az időre úgy kell jelentkeznie, hogy vegyék észre: ő is létezik. Erre utal a Poetica 2001 megszólító jellege is. Ám az, hogy megszólítja, köszönti az összes számítógépet, egykori lehallgató készüléket, lehallgató tisztet, bankhivatalnokokat, cenzort stb. – meg is nevezi a költészet jelenlegi helyzetének az okozóit. Pontosabban: ezen megszólítások által jól kirajzolódik az a szemlélet, amely előidézte ezt a helyzetet. Így az olvasó elsősorban a gazdasági-politikai helyzetben és főként az ezt döntően befolyásoló médiahatalmakban látja ennek okait. A költemény ironikus hangvétele mellett érezni, hogy komikus is, tragikus is ez a helyzet. Olyan körülmények között nő fel néhány (vagy sok-sok?) generáció, hogy a költészetre úgy fog tekinteni, mint egy letűnt korból visszamaradt, megmosolyogni való fölöslegességre.
Penckófer János