Pilinszky János: Távozó sereg
Takáts Vilmosnak
Hiába kutatsz, nem látsz zászlót
sötét kezemben, hűs sisak
se nyomja fürtöm. Nem fogadta
a készülő sereg fiad.
Te hittél bennem, és én benned,
s most nem felejtem már soha,
hogy fegyverkeztem és hiába,
fülembe tép a mostoha,
a drága kürtök búcsúzója,
belém hasít és meggyötör.
Kibomlok, gyenge ág a szélben,
a szív utólszor tündököl.
Utolsót lobban ifjúságom,
s kiolt a vak önkívület.
A többiek nyeregbe szállnak.
Hideg a hajnal és süket.
Mi lesz velem most? Nézz szemembe.
Ha nem te, hát ki szánna meg?
Te nem lehetsz, te nem vagy rosszabb,
te jobb vagy, mint a többiek!
Ha megszültél, most nézz szemembe,
ha szeretsz, most meghallanád,
mit én már mindörökre hallok:
a távozó sereg zaját.
A valakiknek ajánlott költeményekben mindig ott munkál valami olyan személyesség, mely a szerző és az ajánlásban megnevezett személy között létesült, ám ezzel szemben a mű mindig saját esztétikai értékei szerint marad az utókorra. Nincs ez másként Pilinszky János szépséges költeményénél sem. Így a Távozó seregben megfogalmazottak maradandó szépségükkel hatnak: a versbeni világ, valamint annak nyelvi leleménye együttesen okozza az esztétikai hatást. Pilinszky Jánosnál elsősorban mindig feltűnik a tiszta hang, a Távozó seregben pedig külön figyelmet érdemel, hogy a megszólítotthoz intézett mondatok el is takarják a megszólítottat magát. Az szintén homályban marad, hogy miféle seregből marad ki a versbeni beszélő. Mindenesetre tisztán érezni a magára maradottságot, és ez döntően hat az olvasóra, hiszen kevés fájdalmasabb dolog létezik annál, mint amikor azzal szembesül az ember, hogy őt kihagyták a csapatból, a társaságból, a közösségből, ebben az esetben – a „seregből”…
Penckófer János