Csokonai Vitéz Mihály: A kétszínűség
Vélnéd, hogy a nyalkán pirosló Szodoma
A legjobb gyümölcsök szép paradicsoma:
Pedig ha skarlátja szádban ketté válik,
Várt gyönyörűséged mind hamuvá válik.
Gyakran a mennyei illatú epernek
Apró leveli közt kígyók is hevernek:
Ne higgy a hozzája csalogató partnak,
Ne véld, hogy sikamló hantjai megtartnak.
A szív igen szoros helyre vagyon zárva,
Az ábrázat sokra fordítható lárva:
Sőt még a beszéd is egy oly csalható jel,
Hogy minden szándékot palástolhatsz ezzel.
Sőt a mosolygó száj, a vigyorgó szemek
Egy ártalmas lelket fedező tetemek;
Sőt mit mondok? vannak olyatén Júdások,
Akiknek halálra árul csókolások.
Oh, Jupiter! ha már a hamis aranynak
Ily tiszta jelei s bizonysági vannak:
Ugyan hát a hamis szívű rossz embernek
Testén ilyen jegyek miért nem hevernek?
Különben ki milyen portékákat árul,
Azoknak jutalma mind magára hárul.
Csokonai Vitéz Mihály versében csak a szófordulatok némelyike mondható régiesnek, az emberről vallott igazságok nagyon maiak, pontosabban: kortalanok. Mert bizony ilyen az ember: kétszínű. Vagyis olyan, hogy valódi arcát kiválóan eltakarja mosolya, beszéde, szeme csillogása… Nem véletlenül fogalmaz így a költő: „A szív igen szoros helyre vagyon zárva”, azaz szándékait az ember mélyen elrejtve hordja magában.
De hát mire való ez az álarcos viselkedés? – kérdezhetnénk, ha annyira naivak lennénk, amennyire nem vagyunk. Tehát nem kérdezzük, mert feltételezzük: a költő sem valódi naivitásból tette föl a kérdést, miszerint, ha már a „hamis aranynak” megvannak a maga „jelei”, mondhatni bizonyítékai, akkor „a hamis szívű, rossz embernek” a testén miért nincsenek efféle felismerhető „jegyek”? Hát jól is néznénk ki! Mert akkor vajon hány embernek nem lenne a testén ilyesféle bizonyíték, felismerhető jel, amely messziről jelezne: vigyázz, csal a szemem, álságos a mosolyom, szavaim behízelgőek. Aki viszont a vers két záró sorát úgy értelmezi, hogy kinek-kinek a saját sorsára hull vissza csalfasága, mai szóval: sumáksága, és hiszi, hogy „a rossz egyszer úgyis elnyeri méltó büntetését”, hát meghagyjuk hitében; nem hívjuk föl a figyelmét a matuzsálemi kort jó egészségben és derűben megélő „jeltelenekre”…
Penckófer János