Sík Sándor: A napkeleti bölcsek
Ama csillag után.
A holdsugaras hideg éjszakában,
Mint egy fehérlő, csendes álom,
Úgy vonult el a komoly karaván.
És elől ment a három.
A sziklás föld mogorván és kopáron
Feküdt el lábaik alatt.
Méltóságos sora a száz tevének
A harmaton halkan haladt.
És mintha fehér árnyak lengenének,
Úgy vonult végig a fehér sereg
A völgyön, ahol nem nőttek virágok,
S a városon, ahol az emberek
Nem virrasztottak és nem énekeltek.
S ahol nem látta őket senki sem.
És így suhant el csendesen
Életre éledt vágya Napkeletnek
Az ezredéves éjszakán.
Ama csillag után.
Sík Sándort a 20. század olyan jelentős magyar lírikusaként tartják számon, aki nemcsak költő volt, hanem piarista tanár, műfordító, irodalomtörténész, egyházi író is. A Kossuth-díjas sokoldalú gondolkodó igen fontos lehetőségnek tartotta a cserkészetet is. Úgy találta, a cserkészet képes megóvni az ifjúságot a szélsőséges eszméktől a két világháború között, de ugyancsak fölhívta magára a figyelmet azzal, hogy volt mersze elutasítani a második világháború után kiépülni készülő diktatúra egyházpolitikáját.
Az akkori vallás- és közoktatási miniszterhez írt leveléből gyakorta idézik a következőket: „Nem tehetem magamévá ezt a programot, mint hívő ember és katolikus pap sem: nem nyugodhatom bele abba, hogy a jövő nemzedék széles rétegei ki legyenek téve annak a lehetőségnek, hogy politikai befolyásolásra Isten ismerete nélkül nőjenek fel.”
A hithez, egyházhoz, kultúrához fűződő viszonyának ismeretében sokkal jobban érthető A napkeleti bölcsek című költemény, melyben elsőként az tűnik szembe, hogy egyetlen szót sem ejt a szerző Jézus megszületéséről, mégis tudja minden olvasó, hogy erről szól a vers. Ebben nyilván közrejátszik az „ama csillag” költeménykezdő és -záró sor, de valahogy a vers minden egyes részlete ezen ismeret jegyében válik teljessé. Nincs szó róla, mégis eszünkbe jut a „háromkirályok” kifejezés, sőt konkrétan az is, hogy Gáspár, Menyhért, Boldizsár…
Penckófer János