Gyurkovics Tibor: Próba
Jézus próbakő.
Jézusra mindenkinek választ kell adnia.
Az üveges váróteremben állva
erre felel az utazó, a pap, a bandita.
Jézus próbakő.
Nagy, csillogó teher,
amit elvisz az ember,
vagy nem visz el.
Megkettőzött bizonytalanság,
emberszabású ábra,
felirat a szeretetről,
s a zsidók királya.
Jézus olyan, amilyen.
Nincs vele senki,
de a randevún el kell hallgatni őt,
vagy az arcát meg kell figyelni.
Jézus olyan,
mint egy kereszt.
Két karja ki van tárva,
s átmetszi egy függőleges.
A cím és az első versszak sokunkban gondolatébresztő indítássá válik. Azt mondjuk: itt bizony egy nem mindennapi problémamegoldást fogunk látni, hiszen Jézus valóban súlyos „próbakő”, olyan meg- és kikerülhetetlen gond, amelyre egytől egyig valamennyien válaszolunk, legyünk „utazók”, „papok” vagy „banditák”.
A költemény viszont másként alakul. Hamar kiderül, hogy további szakaszai csakis ezt a „próbakövet” kívánják újra és újra megfogalmazni. Így lesz Jézus „megkettőzött bizonytalanság”, „emberszabású ábra”, „felirat a szeretetről” stb.
Ezek közt a kétségkívül eredeti megfogalmazások közt az utolsó előtti szakaszban található formula úgy mutatkozik, mintha a rendszerváltoztatás előtti ateista korszak jellemzése lenne. Nézzük csak: „Jézus olyan, amilyen. / Nincs vele senki, / de a randevún el kell hallgatni őt, / vagy az arcát meg kell figyelni.”
Legmesszebbre az utolsó versszak terel, amennyiben költőnk itt arra a vízszintes idősíkra gondol – az emberiség eseményeinek egymást követő sorára –, melyet mindig át kell „metszenie” egy függőlegesnek, annak az örök időnek, melyet transzcendens dimenziónak is szokás mondani...
Penckófer János