Megkezdte 2023-as szezonját a Kárpátaljai Hazajáró Egylet

2023. február 18., 18:20 , 1146. szám

A Kárpátaljai Hazajáró Honismereti és Turista Egylet – vagy közismertebb nevén Kárpátaljai Hazajáró Egylet – 2019-ben azzal a céllal indult útjára, hogy népszerűsítse a Kárpátalja, valamint a Kárpát-medence területén található természeti, történelmi és kulturális kincseket, kialakítsa vagy erősítse a fiatalokban a természet és haza iránti szeretetet, illetve összekösse a kárpátaljai természetjárókat a Kárpát-medence hasonló gondolkodású honfitársaival. Tavaly összesen 220 kilométernyi túraútvonalon haladtak keresztül, idén már a második túrájuknál tartanak. Lapunknak Vezsdel László egyleti titkár és túravezető nyilatkozott.

– Hogyan indult az év?

– Szokásainkhoz híven ismételten január végén indítottuk a túraszezonunkat, amely immáron az 5. évet jelenti. Január 28-án egy könnyed, szinte végig erdőben futó családbarát útra invitáltuk tagtársainkat, ami a Polena-kör nevet kapta. Erre az útra 6 új személy is csatlakozott hozzánk, ők korábban már követtek minket a közösségi médiában, és ez évtől szeretnének aktív tagjai lenni az egyletnek. A Latorca és a Pinye-patak völgyét elválasztó vonulaton tettük tiszteletünket, mégpedig körtúra formájában. Polena központjából indultunk el, s ide is tértünk vissza. A falu fölötti dombokról már kitűnő rálátásunk volt a völgyre. Előbb erdészeti, majd széles, murvás úton haladtunk, s annak is a tanúi lehettünk, hogyan „születik” egy patak. A Vujazsova 736 méteres csúcsán, egy tisztáson elértük a gerincet, innen egy szűk óra alatt már a Velika Jaszenyivkán (767 m) voltunk. Folyamatos ereszkedéssel érkeztünk vissza Polenára egy fiatal, sűrű, varázslatos hangulatú bükkerdőben, kanyargó ösvényen.

Február 11-én pedig a Szinyák-hegységben (Kéklő-hegység) voltunk. Ez is egy körtúra lett volna, az egykori vulkáni kürtőt jártuk volna körbe, csak az időjárási körülmények ebben kicsit meggátoltak minket, nem jutottunk fel teljesen a hegycsúcsra, csak egy tisztásig értünk el, ugyanis nagyjából combközépig érő hóban túráztunk. Viszont így is nagyszerű kilátás tárult elénk, az élmény is nagyon gazdag volt. Majd egy másik időpontban, mikor már nem lesz ekkora hó, nekirugaszkodunk újra, és reméljük, hogy akkor elérjük az 1 018 méteres Dunavkát.

Ez a két túra kevesebb szint­emelkedéssel járt, így teljesen családbarátnak nevezhető mindkettő, bemelegítő jellegűek, így mindenki fel tudja venni a ritmust, és felkészülhet a nehezebb túrákra. A két túrán átlagosan 30 ember vett részt.

Még további családbarát túrának ígérkezik az Ugolyka-Széleslonkai Védett Terület (itt található a Karszthíd), vagy a Kék lagúnához vezető út is hasonló túra lesz.

– Mit terveztek erre az évre?

– 18 betervezett túránk van, és ezek között 10 olyan, melyeket még nem jártunk be a hazajárós túratársakkal, ezek teljesen új útvonalak, amelyeken közösen még sosem jártunk. Igyekszünk folyamatosan megújulni, valami újat kitalálni, hiszen talán ezért is ragaszkodnak hozzánk a túratársak.

Idén szeretnénk újra sátras túrákat is szervezni – amik sajnos tavaly elmaradtak. Többször visszatérünk majd Alsókalocsa és Kőrösmező környékére. Nagyon élvezetesnek ígérkezik a Drahobrat–Ikerhavas–Fekete-Tisza forrása, ami nagyjából 30 kilométeres utat jelent, és kétnapos túra. Itt a Fagyalos főgerincén a Fekete-Tisza forrásáig szeretnénk túrázni. Ezenkívül szintén nagyon izgalmas lesz a Spici–Rebra–Gutin Tomnatik–Neszamovite-tó is. Ez két darab 2 000 métert meghaladó csúcsot foglal magába. Emellett idén szeretnénk visszatérni a Petroszra is egy sátras túra keretében. A várható 2023-as sorrend, melyből már egy teljesen, a második túra pedig félig megvalósult: Polena-kör (13 km), Szinyák-kör (Dunavka, 1 018 m, 20 km), Szokolics-sziklák (14 km), Karszthíd (7 km), Buzsora (1 095 m, 14,5 km), Kék lagúna (14,5 km), Alsókalocsa–Topasz (1 548 m) – Víztározó (20 km), Tóhavas (1 496 m) –Kamjanka (1 578 m), (18 km), Mencsul-kör (1 501 m, 16 km), Cicka–Temnatik–Plaj (16,5 km), Szinevér–Moloda (1 723 m) – Szivanja Lolinszka (1 624 m), (30 km)/sátras, Sztrimba (14,5 km), Drahobrat–Ikerhavas–Fekete-Tisza forrása (30 km)/sátras, Spici (1 863 m) – Rebra (2001 m) – Gutin Tomnatik (2 016 m) – Neszamovite-tó (19 km), Petrosz (30 km)/sátras, Osztra Hora (1 405 m, 15 km), Darvajka (1502 m) és Suhaj betyár sírja (19 km), Javornik (1 017 m, 14 km).

Ez a terv, illetve a sorrend nem végleges, viszont szeretnénk ezt az irányvonalat tartani, de sok minden függ a jelenlegi körülményektől. A tagtársak a változásokat, a meghirdetett túrákat folyamatosan nyomon követhetik a közösségi oldalunkon, ahol minden fontos információt közlünk legalább egy héttel a túra előtt.

A következő túránkat márciusban szeretnénk megvalósítani, amikor is a Szokolics-sziklákhoz vándorolnánk el. Hagyományainkhoz híven idén is, akik teljesítik 10. útjukat, azok egyedi „hazajárós” bögrét kapnak, a 30. túra után egyedi kézzel festett üvegben terepi védőitalt, pálinkát. Viszont vannak közöttünk, akik már a 40. túrájukhoz közelednek, számukra még ki kell találnunk, hogy mivel jutalmazzuk őket. Ezenkívül új, dizájnos pecsétünk is van, mellyel jóváhagyjuk a megtett túrát a túraigazoló füzetbe.