Tőzsér Árpád: Asszonyok
A kenderrel mindig az asszonyok dolgoztak,
ők nyőtték, kötözték, áztatták, szárították,
tilolták, fonták, s a belőle szőtt vásznat
viselték is – részben. Az áztatás
abból állt, hogy a kévékbe kötött kendert
a békanyálas mocsolyákba rakták,
s nehéz kövekkel a víz alá süllyesztették.
S mivel nincs ennél büdösebb s piszkosabb
munka, estefelé mindig alaposan le kellett
mosakodniuk, s úgy mosakodtak,
hogy a még kenderrel tele nem rakott
a békanyáltól megtisztított mocsolyákban
néha meg is fürödtek. Közben csupán valami
pendely-félét hagytak magukon,
de az a vízben úgy rájuk tapadt,
hogy többet mutatott, mint ha
meztelenek lettek volna.
Ha visszagondolok rájuk,
ellapult, nagy melleket,
s boglyányi szeméremdombokat látok.
Ezek az asszonyok, ángyaink, nenéink,
előttünk, gyerekek előtt egyáltalán
nem zavartatták magukat, nemegyszer
láttam őket állva, szétvetett lábbal pisálni,
előre dűltek, szoknyájuk elejét megemelték kicsit,
s habosan dűlt belőlük a víz, a pisa.
Tőzsér Árpád versének megértéséhez feltétlenül szükséges tudni, hogy az a Tanulmányok költőportrékhoz című ciklusához tartozik. Hangsúlyos az O. I. monogram – az Oravecz Imre nevét jelenti. Az Asszonyok tehát olyan Tőzsér Árpád-vers, amelynek minden porcikája Oravecz Imre költészetéből áll össze.
Akkor válik teljes egészében érthetővé és élvezhetővé, ha ismerjük Oravecz Imre Halászóember című verseskötetét. Ez a több száz oldalas könyv rendkívüli aprólékossággal dolgozza fel a szerző gyermekkori világát, azt a helységet, melyhez a világ megtapasztalása fűződik számára. A költő érzelemmentes és tárgyilagos leírásaiból összeálló művészi hatás titka az, ami Tőzsér Árpádot foglalkoztatja ebben a versében. Ezért is nevezi „tanulmánynak” azt. A naturális leírásban természetesen látjuk, érzékeljük a groteszkséget és az iróniát is.
Penckófer János