Madách Imre: Az ember tragédiája (Az Úr szavai)
Karod erős – szived emelkedett:
Végetlen a tér, mely munkára hív,
S ha jól ügyelsz, egy szózat zeng feléd
Szünetlenűl, mely visszaint s emel,
Csak azt kövesd. S ha tettdús életed
Zajában elnémúl ez égi szó,
E gyönge nő tisztább lelkűlete,
Az érdekek mocskától távolabb,
Meghallja azt, és szíverén keresztül
Költészetté fog és dallá szürődni.
E két eszközzel álland oldalodnál,
Balsors s szerencse közt mind-egyaránt,
Vigasztaló, mosolygó géniusz. –
Te Lucifer meg, egy gyürű te is
Mindenségemben – működjél tovább:
Hideg tudásod, dőre tagadásod
Lesz az élesztő, mely forrásba hoz,
S eltántorítja bár – az mit se tesz –
Egy percre az embert, majd visszatér.
De bűnhödésed végtelen leend,
Szünetlen látva, hogy mit rontni vágyol,
szép és nemesnek új csírája lesz. –
Ezek voltak az Úr utolsó szavai, mielőtt még kimondta volna a végső igazságot, amit mindenki ismer: „Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál!”. És így már minden részletre kiterjed az útravaló – Madách Imre halhatatlan művének az összefoglalója, az Úr meghagyása – hogy mi is az emberi létezés értelme.
Ezek szerint minden embert minden időben a saját munkája boldogítja, a vállalt feladatok elvégzése. Csak ezáltal teljesítheti be a felismert küldetését. E földi küldetés végrehajtásában segíti őt az égi szózat, amelyben hogyha hisz, az mindig „visszaint s emel”. S ha néha mégsem hallaná e biztatást, akkor élete Társa túlsegíti őt az elbizonytalanodásban. E két biztos fogódzó mellett a Kétely és Tagadás (Lucifer) mibenlétét értenie kell: nem dolga elfogadni annak a sugalmát, viszont hasznosítania kell a belőle fakadó erőt.
Ez tiszta és világos beszéd, érthető, elfogadható és követendő. És ami meghaladja értelmünket, ami Ádámból így tör fel: „Csak az a vég! – Csak azt tudnám feledni!” – arra valóban nem jöhet értelmesebb és rövidebb magyarázat, mint emberi küzdelmünknek a legvégső biztos átminősülése a hit által. „Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál!”
Penckófer János