Rakovszky Zsuzsa: Többé már...
Többé már nem nyitom meg szívemet,
sem cél felé már nem törekszem.
A józan július, a rendezett,
rendszert virágzó őrület
érzékeinkben ég, mint só a sebben.
Falak között, színes ponyvák alatt,
örökzöldek között a déli pillanat
sötét szentszobra horpadt
szájjal, százévesen. A jéghideg,
világra szegzett pillantás nem tűri meg
ellenpontját. A holdnak
meredt vak arcot, szélbe szórt hajat:
az elragadtatást. Minek, ha égre vagy
ködös jövőbe fordul, a szem?
Minek a tűz, a láz, minek a sápadt
megszállottság, a tövis vagy a lángok?
Minek a végső szerelem?
Miért választanék? Miért keressem
– ha nincs – az égi lángot, s hogy kitessen
a hús alól a szárnyas szerkezet?
Ami a boldogság anyaga volt a testben,
kiégett rég. Miért egyetlen
remény a tízezer helyett?
A hálóból, amely magunk vagyunk, nincs
kibonyolódni mód, nincsen kiút, nincs
megoldás: sem bogát megoldva, sem
széjjelzilálva, sem csomóba rántva,
vagy eltűnve önnön résein át a
világ vizeiben.
Ennek a költeménynek már a címe is jelzi, hogy egyetlen helyzet, összeszedettség, esetleg állapot, eredmény került a költői szemlélet középpontjába. Természetesen a legtöbb vers ilyen körülményben születik meg, ezért most még a szokottnál is hangsúlyosabb ez az összpontosítás. Ugyanis hamar kiderül, hogy a szerző itt nem kevesebbet, mint a létezés fölfoghatatlan és kimondhatatlan állapotát kísérli megragadni. Ezt magyarázza az a középpontiság is, amelyre a „déli pillanat” s a július utal, ami valaminek a csúcsa – vég és kezdet egyszerre – is lehet, vagy az, ami az ellentétek kapcsolatából tevődik össze: a „jéghideg pillantás” s az elragadtatás, „a tűz, a láz”.
Tehát költői koncentráltság és a létezés koncentrált állapota szólal meg egyszerre a versben. Az ellentétek ilyen képekben gazdagon szorítkoznak a tárgyra, hogy a legvégén a tanulság is megjelenhessen az olvasó előtt. „A hálóból, amely magunk vagyunk, nincs kibonyolódni mód, nincsen kiút, nincs megoldás”. Az olyan megfogalmazások pedig, mint „a déli pillanat sötét szentszobra horpadt szájjal, százévesen” vagy „a hús alól kitetsző szárnyas szerkezet”, a kimondhatatlan, megnevezhetetlen létélmény helyett jöttek létre. Nem kell az értelmüket felkeresni, az értelmük nem az értelmükben van...
Penckófer János