Nagy László: Pünkösdi hajnal
Lángszalagos aranykerék
a hajnali égen,
én fölfelé vágyakoztam
s csak lent lehet élnem.
Föllebeg vérpettyes vércse,
soha nem rak fészket,
gyönge madárt lehóhérol,
nevel kis vércséket.
Vércsét látok, mégse vágyok
dühök csillagára,
homlokomra holdat karcolt
a gilice lába.
Pünkösd jeles napja eljött,
ne lázadozz nyelvem,
bűnösöknek szót se szólok,
nem értenek engem.
Piros a pünkösdi rózsa
s nehéz mint a szívem,
lehull a pünkösdi rózsa,
hitem elveszítem.
Nagy László verse a Szentlélek eljövetelének ünnepére épül. Azon csodák egyikére, amelyeket meg kellett tapasztalniuk a Tanítványoknak, akik Jeruzsálemben maradtak és a termés betakarításának az ünnepére készülődtek. Akkor, ötven nappal Húsvét után csodálkozva tapasztalták az egybegyűltek, hogy abban a teremben, ahol voltak, szél támadt, miközben kint a viharnak semmi jele nem mutatkozott. Aztán ámulattal vették észre, hogy melegség, szeretet tölti el a lelküket; valamint azt is hüledezve kérdezgették, miként lehetséges, hogy a különböző nyelveket beszélők ugyanazt a tiszta szeretetet érzik, hogy értik egymást...
A Pünkösdi hajnal ennek a csodának, ennek a Szeretetnek a jelenvalóságát helyezi a mindennapok talajára, emberi környezetbe, emberi törekvések közé. Ezért jelképes a vércse, amely „gyönge madárt lehóhérol”, s ezért jelképes a gilice – gerlice, gerle – lába által megjelölt homlok. A vers hátterében egy olyan világot (vércse-világot) érzékel az olvasó, amelyben „bűnösök” élnek, de ezzel szemben – Pünkösd idején – nem lehet lázadozni. Ugyanakkor világi gondolatokkal zárul a költemény, mert a „lehull a pünkösdi rózsa, hitem elveszítem” megfogalmazás – ünnep múltán – mégis az igazság helyreállítását helyezi kilátásba.
Penckófer János