Buda Ferenc: Fohász a virradatban
Istenem ezen a hajnali órán
amidőn madár se szól még s már eb sem ugat
bárhol vagy is
talán ott fönn lebegsz túl túl a galaktikákon
vagy itt benn a szívemben rejtőzködöl
bárhol vagy is Te Láthatatlan
Te Ismeretlen
mutasd meg magad
kereslek kerestelek
ám a neved harsogók üresen kongó
kiáltozása elől
bedugtam s bedugom fülem
nem tudom immár ki vagyok mi vagyok
csökönyös bitang juhod-é avagy
elkóborolt kiehült ebed
aki orrát s riadt tekintetét földnek
szegezve lohol egy idegen nyomon
nem tudom magam sem tudom
kérlek hát fogadj el kételyeimmel
vakon botladozó beszédemmel
s ha nem akarod úgy akár
választ se adj
csak engedd hogy megszólítsalak
kakas szól kiált a kakas
emlékezem: mint vallattalak
vallottalak és tagadtalak
mert nehéz igen nehéz megértenem
hogy Te a Gonoszt is virulni
vigadni hagyod
s mert nem tudom ki vagy
s hogy én ki vagyok
már azt sem tudom
világosságra szomjazom
nincs egyebem
csak magam
oldozd fel kérlek szorongásomat
oltalmazd szeretteimet
fékezd meg indulataimat
pásztorom őrizőm ha vagy
veszni ne hagyj
Ámen
Ne hagyd hogy ne így legyen
Buda Ferencnek nem ez az egyetlen olyan költeménye, melyben a lírai személy megkapó hangon fordul Istenhez, ám e „virradatban elhangzó fohász” most különösen bensőségesre sikerült. Egészen csendes, közvetlen, természetes, és különösen meghitt, szívből jövő a hangja, melynek érthetőségéből az sem von le semmit, hogy a szerző nem tagolta mondatokra a megfogalmazottakat.
Az ilyen, írásjeleket és nagy kezdőbetűket mellőző versek első olvasásakor kicsit összemosódnak a gondolatok, de aztán olyan érzése lesz a befogadónak, mintha e formának külön funkciója lenne. Ebben az esetben talán az, hogy érzékeltesse a „fohász” keresetlen természetességét.
Ám e versben sokkal izgalmasabb az a probléma, hogy a megszólaló – elfordulva az Isten „nevét harsogók üresen kongó kiáltozásai elől” – azt sem tudja már, kicsoda, micsoda. Hogy „csökönyös, bitang juh-e”, avagy „kiehült eb” (kiéhezett kutya). Egy biztos: „kételyekkel” és „vakon botladozó beszéddel” ugyan, de mégis Istenhez fordul ez a versbeli személy, aki azt is elfogadja, hogy Isten semmilyen „választ” nem fog neki adni.
A legfőbb gond pedig alighanem abban áll, hogy szerinte Isten „a Gonoszt is virulni, vigadni hagyja”. Erre utal a költemény befejezése. „Oldozd fel, kérlek, szorongásomat, oltalmazd szeretteimet, fékezd meg indulataimat, pásztorom, őrizőm, ha vagy, veszni ne hagyj.” Így hangzik a legfontosabb kérés, de ezt lezárandó mégsem az „ámen” lesz az utolsó szó, ahogy az imáknál szokás. Az „ámen”, vagyis az „úgy legyen” jelentése után szerzőnk odailleszt még egy zárómondatot: „Ne hagyd, hogy ne így legyen.”
Mert a versbeni személy nem tudja feledni, hogy Isten „a Gonoszt is virulni, vigadni hagyja”…
Penckófer János