Pintér Lajos: tóth menyhért-énekek (gyerkőcök)
jókedvemben festettem
ezt a képet
kezükkel lábukkal
kalimpálnak
a gyerkőcök az égnek
játszanak bolondoznak
boldog lázban égnek
mikor fürdöttem
a folyóban
mily fájó az emlék
rossz falábamat
lecsatoltam
és elfutottak
világgá futottak vele
a gyerekek
világgá futtatták
szégyenem
gyerkőcök gyerkőcök
kiabáltam
azt mi mintha lehetne
hozzátok vissza a lábam
mindent fehérre fest
a feledés
mindent felold
a nevetés
nem haragszom rátok
sőt rátok hagyom
hogy javítsátok
a rontott világot
gyerkőcök gyerekek rátok
kezetekkel lábatokkal
kik integettek az égnek
kalimpáltok
kik játszva játszván
örök lázban égtek
Pintér Lajos, a kortárs magyar költészet kiválósága, egész ciklust szentel a képzőművész Tóth Menyhért életének és műveinek. A szerző Tóth Menyhért-énekeknek nevezi a láthatóan sajátos stílusban megírt költeményeit, melyek legfeltűnőbb jegye, hogy nagy betűk és írásjelek nélkül születnek. Ennek okát nyilván a költő művészet-felfogásában kell keresni, mint ahogy Tóth Menyhért képzőművészeti alkotásai úgyszintén különleges forma- és színvilágúak. Mondhatni: amilyen összetéveszthetetlen egy Tóth Menyhért-festmény, ugyanolyan egy Pintér Lajos-költemény.
Ám a külső formajegyeken túl, az itt olvasható gyerkőcök című vers egyik legfeltűnőbb belső momentuma mégis valami egyéb: az a „jelenet”, mikor egy bizonyos „faláb” „lecsatolásáról” esik szó. A versbeli beszélő meséli ezt, aki nem azonos a vers szerzőjével, de természetesen nem lehet azonos az 1980-ban elhunyt festőművésszel sem. Vagy ez utóbbival mégis? Mindenesetre a lecsatolható „faláb” tekintetében a gyerkőcök című versben megszólaló személy igenis hasonlít kiváló festőművészünkre. Tóth Menyhért alig volt húszéves, amikor jobb lábát amputálták…
Penckófer János