Ágh István: Jelenések
A lépcső karfájába kapaszkodtam,
mikor fullánkját jobb kezembe fúrta,
gyűlöltem a darazsat, mint egy embert,
aki tudta, ki vagyok, hol keressen,
nem számoltam ilyen meglepetéssel,
hatalmas düh tombolt az apró lényben,
alantas kéj az elpusztításomra,
s nem véletlen került épp az utamba,
magát védte? vagy valaki megbízta,
hogy nyolcvan évem bűnét megtorolja,
még akkor is, ha az élete rámegy,
belepusztul, akár a kamikáze,
annyit tudok, amennyi szinte semmi,
csak amit képes vagyok érzékelni,
a többi tény izgalmas ismeretlen,
ott húzódik baljós sejtéseimben,
megfejteni azt a titkot próbálom,
amit észre sem vettem volna máskor,
bár minden egyes földi jelenségnek
égben rejlik a végső megfejtése,
a jelenésben, mely akár az álom,
eltűnik, mint a denevér szobámból,
nem kétséges, hogy itt volt, mégis rejtély,
mért repült hozzám épp azon az estén,
miért éppen nálam keresett szállást,
nem a város millió ablakán át,
és megpihent, amíg az ultrahangok
hullámhosszán nem észlelt élő hangot,
sötét szobám olyan volt, mint egy barlang,
gyanútlan kézzel gyújtottam a villanyt,
felém csapott az esték csupasz réme,
már azt hittem, a halottam kísértett,
faltól falig csapódott, s nem talált ki,
árnyékolta szárnyával a szobát is,
és a sötét egyre sűrűbbé válva
nehezedett, akár a család gyásza.
Ha Ágh István két különös – ám egybetartozó – történetet elmesélő versének meg kellene találni a leglényegibb pontját, akkor azt a vers közepén, mondhatni a szíve közelében kellene keresnünk. Mert ott van, a kilencszakaszos költemény ötödik részében.
Tehát négy szakasz a lényeg előtt, négy pedig utána? Igen, pont ott van, mintha szerzőnk jól el akarta volna rejteni ezt a két igen fontos sort: „minden egyes földi jelenségnek / égben rejlik a végső megfejtése”. Mert azt mondják, aki életét meg akarja érteni, és ezért a föleszmélést választja, hamarosan rá fog jönni arra, amit Hamvas Béla több helyütt a következőképpen fogalmazott meg: „ami fent van, az van lent, és ami lent van, az van fent”.
Vagyis a földi, anyagi, a testi világ nem létezik elkülönülten a fentitől, a szellem valóságától. Ezért nem létezik „véletlen” a földön. Ez a földi, anyagi, testi különállóság csak káprázat, aminek szertefoszlásához elegendő például egy darázs vagy egy denevér. Legalábbis másként Ágh István sem tudja értelmezni azt a dühödt darázstámadást, amely lesből tört rá, és mint egy „kamikáze”, az sem érdekelte, ha rámegy az élete, úgy fúrta fullánkját a jobb kezébe. És nem tudja véletlennek látni azt a denevért sem, mely a város millió ablaka közül épp az övét választotta, és nyomában olyan sűrű sötét terjedt, „akár a család gyásza”…
Penckófer János