Nemes Nagy Ágnes: Patak
Én Istenem, te szép, híves patak,
Hová futottál, szökdeltél előlem?
Hol csillapítsam buzgó szomjamat?
S hogy bocsássak meg néked eltűnőben?
Zegzugos csermely! Éppen ott apadsz,
Ahol a szomj legperzselőbb a hőben,
S idegen-légiónyi kín fakaszt
Új kínt csupán, de nem forrást a kőben.
*
Három vadkacsa úszik a vízen,
A part hosszát a király fia járja.
A feketékre céloz – úgy hiszem,
Már itt a szél – s a fehéret találja.
A víz egyetlen vadkacsát viszen,
– Már itt a szél! – habszínfehér a szárnya.
De iszonyúbb – itt a szél, úgy hiszem –
Ha néhanap a feketét találja.
*
Legalább biztosan repülj, golyó!
Húszezer éve szoktatunk a rendre.
– A takaró szegélyén indigó-
Színű betűkkel állt nyomtatva: „elme”.
És indigó-színben foltosodó
Az elmeosztály rácsa közt a gyenge
Vénájú kar, különben, mint a hó,
Ha olvad – és szétolvadt. Ez a rendje.
*
Ne vigy kórházba, ne engedj oda!
Iszonyú szag búvik az ételekben.
De jobb talán a rendőrőrszoba?
Szűköl a test, hogy vére, csontja freccsen,
Vagy jobb abroncs-bontó éjszaka,
Hol szétárad az elkerülhetetlen,
S az ember csak füleli, tétova:
Hogy bugyborog a szív a rettenetben.
*
Hová futottál, szép, híves patak?
A deli szarvas képe hol a habban?
A hab vadkacsát úsztatón dagad,
Vagy gyenge vénán bujdokol apadtan,
Freccsen a vér, a rémület fakad,
Az éjszakai abroncs szertepattan –
Hogy csillapítsam buzgó szomjamat,
S bocsássam meg, mi megbocsáthatatlan?
Nem könnyű feladat egyetlen lényegi gondolattal elmondani, mit foglal magában a Patak című vers. Annyiban lehetünk talán biztosak, hogy Nemes Nagy Ágnes „a szép, híves patak” kifejezéssel a magyar református énekeskönyv egyik legismertebb zsoltárát, a szépséges negyvenkettedik éneket idézi fel. Erre utal a „buzgó szomj” oltása is, de az már egy sokkal összetettebb beszédhelyzetre utal, ami a második versszakkal veszi kezdetét.
Egy part jelenik meg, ahol „a király fia” fegyverrel jár, a vízen pedig „három vadkacsa” úszik. A konkrét vadászat viszont már inkább látomásba hajlik. Egy víziót beszél el a megnyilatkozó személy, aki alighanem egy elmeosztályon van, és gyenge vénájú karja „indigó-színben foltosodik”. Fekete kacsa, fehér kacsa, vér, golyó, rendőrőrszoba, és még több motívum is egyfelé – az erőszak felé – mutat, de a legfőbb visszatérő motívum „a szép híves patak”. A vesbeni beszélő személy áhítozik Istene után – ezzel indul és zárul a vers –, de külön tragikus hangsúlyt kap, hogy valami megbocsáthatatlanról is szó van...
Penckófer János