Babits Mihály: Esti megérkezés
Az esti sötét
halk mezei lelkét
a mohó kilométerek
bús messzibe nyelték.
Kocsim ablakait most
veri a fény,
két sorban a lámpák
jönnek elém.
Tépett takaró lett
már a sötétből;
csak az ég, a nagy ég
fut velem a rétről;
kiejtik az utcán
a csönd mezei
csokrát a kiránduló
fáradt kezei.
De harsan a lángok
lármája, a lámpák
csilláma szemembe
csengeti lángját.
Máshol az éjszaka
csendje halálos:
itt villan a villany
és villog a város.
Idelenn a város
villanya villog,
de fenn a nagy ég
száz csillaga csillog:
a villany a földi,
a csillag az égi,
a villany az új,
a csillag a régi.
Olvasói eligazodásunkat jól szolgálja az a tény, hogy Babits Mihály Esti megérkezés című versét 1921 és 1924 között írta, vagyis a XX. század korszakos jelentőségű felfedezéseinek és konstrukcióinak talán nem is olyan lassú magyarországi terjedése idején.
De magából a költeményből is kiderül mindez. A vers két alapvető civilizációs-technikai vonzatát a városi villanyvilágítás és az autó biztosítja. Ez a két dolog akkoriban még viszonylag új volt. A fénytengerben pompázó-vibráló és az autóforgalomtól fuldokló mai esti metropoliszok halvány előképe közé sorolható az 1920-as évek Budapestje, melynek egyik fontos élményéből lett ez a négy strófa. Végső soron a sötétből a fénybe történő megérkezés mozzanatára épül a költemény, ám az utolsó versszak egyértelműen távlatossá és így elvontabbá teszi a városba való megérkezésnek ezt a benyomását-látványát.
„Idelenn a város / villanya villog, / de fenn a nagy ég / száz csillaga csillog” – így vezeti fel a költő végső gondolatát, amikor pedig azzal folytatja és fejezi be, hogy „a villany a földi, / a csillag az égi, / a villany az új, / a csillag a régi” – nos, ez kicsit olyan, mintha az égi többet, értékesebbet jelentene számára. Vagy mégse? Lehet, hogy csupán a fény és a sötét játékát kívánta imitálni a váltakoztatással?
Penckófer János