Babits Mihály: Eucharistia
Az Úr nem ment el, itt maradt.
Őbelőle táplálkozunk.
Óh különös, szent, nagy titok!
Az Istent esszük, mint az ős
törzsek borzongó lagzikon
ették-itták királyaik
húsát-vérét, hogy óriás
halott királyok ereje
szállna mellükbe – de a mi
királyunk, Krisztus, nem halott!
A mi királyunk eleven!
A gyenge bárány nem totem.
A Megváltó nem törzsvezér.
Ereje több, ereje más:
ő óriásabb óriás!
ki két karjával általér
minden családot s törzseket.
Egyik karja az Igazság,
másik karja a Szeretet...
Mit ér nekünk a Test, a Vér,
ha szellemében szellemünk
nem részes és úgy vesszük Őt
magunkhoz, mint ama vadak
a tetemet vagy totemet?
Áradj belénk hát, óh örök
igazság és szent szeretet!
Oldozd meg a bilincseket
amikkel törzs és vér leköt,
hogy szellem és ne hús tegyen
magyarrá, s nőjünk ég felé,
testvér-népek közt, mint a fák,
kiket mennyből táplál a Nap.
Babits Mihály irodalomtörténeti jelentőségéről az irodalomtörténet-írás előszeretettel állítja, hogy nagy szerzőnk filozofikussá és tárgyiassá szerette volna tenni költészetünket. Ez igaz. Ebből viszont nem következik, hogy Babits Mihály költészetének nem létezne egy komoly vallásos, keresztényi vonulata.
Ez utóbbira a XX. századi irodalomértelmezés nem kívánt odafigyelni, pedig Babits Mihály vallásos költészete kimagasló értékünk. Eucharistia című költeménye a kereszténységnek arra a hagyományára épül, melyet Jézusnak az utolsó vacsorán elmondott szavai idéznek elénk immár kétezer év óta.
„Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, az én bennem lakozik és én is abban” – olvasható János evangéliumában. Ez az eucharisztia lényege. A kétezer éve rendszeresen felidézett szertartásban a kenyér Jézus teste, a bor az ő vére. Ez a mi szentségünk. Amikor pedig Babits Mihály verse végén „testvér-népekről” beszél, természetesen olyanokról szól, akik nem kifigurázói ennek a szentségnek, akik nem kirablói mindannak, ami kereszténység…
Penckófer János