14 túra, 10 hegycsúcs, 220 kilométer: a Kárpátaljai Hazajáró Egylet évértékelője

2022. december 31., 11:50 , 1140. szám

2022-ben 5 hónapnyi kényszerszünetet követően a kárpátaljai Hazajárók idén sem álltak meg, így folytatták a kitűzött céljaik elérését, és visszatértek a Kárpátokba, hogy tovább népszerűsítsék Kárpátalja, valamint a Kárpát-medence természeti, történelmi és kulturális kincseit, kialakítsák és erősítsék a fiatalokban a természet és a haza iránti szeretetet, illetve hogy a különböző túrák alkalmával összekössék a kárpátaljai természetjárókat a Kárpát-medence hasonló gondolkodású honfitársaival. Lapunknak Vezsdel László egyleti titkár és túravezető értékelte a 2022-es évet.

– Ez az év volt a 3. teljes értékű túraszezonunk, melyet 14 túrával zártunk. A vége felé már a télbe is belekóstoltunk, hiszen az utolsó túrán, Javornikon már hó is fogadott minket. Ez a 14. túra azt jelenti, hogy a 2019-es megalakulásunk óta ezzel együtt már 62 túrán vagyunk túl. Idén kicsivel több mint 220 km-t tettünk meg, csaknem 8 000 méter szintemelkedéssel. Átlagosan 32 főt tudtunk megmozgatni hétvégenként – a legtöbb túránk szombatra esik – magyarázza Vezsdel László.

– Ősszel már egyszer beszélgettünk, akkor a Pokolbérc (Pikuj) és az Elvarázsolt Vidéknél tartottatok. Ezt követően még hová sikerült eljutnotok?

– Meglátogattuk az Obavai-sziklát, amelyhez az október ezer színben pompázó erdőjén keresztül vezet az út. Az erdő lombkoronája fölé magasodó 979 méteres hegyről pazar a kilátás. Október végén pedig az Ökörmező felett csúcsosodó Mersa volt a célpontunk, amely 1 317 méteres magasságával néz le a Nagyág folyó ezüstszínű szalagjára és a környező településekre. Ez egy 13 km-es túra volt. Majd jött a 13. túránk, a Lak-hegy, amely a Nagyág és a Talabor völgyei között fekvő Bovcár-hegyvonulat Lak-csúcsára vezetett, ez Alsósebes környékén található. Aztán 2022 utolsó túrája az előbb már említett, a Nagybereznán, egész pontosan Oroszmocsár környékén található Javornik volt. Az Ung folyó völgyéből indítottuk utunkat a 1 017 méteres csúcsra. A gerinc északi lejtője az Ungi Nemzeti Park területe, s maga a hegy is védett botanikai területnek számít. Innen már nagyon közel van a szlovák és lengyel határ. Ugyanakkor az is elmondható, hogy az utolsó túráink már viszonylag rövidek voltak, hiszen a nappalok is egyre rövidültek, ezek elég könnyen teljesíthetők. 2022-ben három tagtársunk kapta meg a 30. túra után járó ajándékokat, meglepetéseket, és ketten kaptak pólót, ami a 20. túra után jár, illetve 15 túratársunknak járt a 10. túra után járó egyedi, névvel ellátott bögre.

– Milyen jövőbeli terveitek vannak?

– November 19-én zártuk a túraévet, viszont dolgozunk tovább. Különböző felfedezőutakra megyünk néhányan feltérképezés céljából, annak érdekében, hogy idén ezekre a helyekre, túraútvonalakra is kellő ismerettel, biztonságban eljussunk a Kárpátaljai Hazajáró Egylet tagjaival. Beharangozónak annyit mondanék, hogy az idei év bemelegítő túrája Szinyákra (Kékvölgy) fog vezetni. 2023-ban 13 kárpátaljai túrát szeretnénk megvalósítani, de persze idővel szeretnénk ezeket bővíteni. Ebből a 13-ból 6-7 olyan helyszín, amelyet még soha nem jártunk be, így ezek újdonságok lesznek mindenki számára. Ezenkívül Kőrösmezőre és Alsókalocsára akarunk szervezni sátras, családbarát túrákat. Ezen túlmenően terveink vannak Erdélybe, Felvidékre és Magyarországra is közös túrákat szervezni.

Az egylet nevében szeretném megköszönni mindenkinek, hogy 2022-ben is velünk tartottak, köszönjük, hogy barátokká lettünk! Isten velünk van és segít!