Dsida Jenő: Krisztus
Krisztusom,
én leveszem képedet falamról. Torz
hamisításnak érzem vonalait, színeit, sohase
tudlak ilyennek elképzelni, amilyen itt vagy.
Ilyen ragyogó kékszeműnek, ilyen jóllakottan
derűsnek, ilyen kitelt arcúnak, ilyen
enyhe pirosnak, mint a tejbeesett rózsa.
Én sok éjszaka láttalak már, hallgattalak is
számtalanszor, én tudom, hogy te egyszerű
voltál, szürke, fáradt és hozzánk hasonló.
Álmatlanul csavarogtad a számkivetettek
útját, a nyomor, az éhség siralomvölgyeit,
s gyötrő aggodalmaid horizontján már az eget
nyaldosták pusztuló Jeruzsálemed lángjai.
Hangod fájó hullámokat kavart, mikor
a sok beszéd után rekedten újra
szólani kezdtél. Megtépett és színehagyott
ruhádon vastagon ült a nagy út pora,
sovány, széltől-naptól cserzett arcodon
bronzvörösre gyúlt a sárgaság, s két
parázsló szemedből sisteregve hullottak
borzas szakálladra az Isten könnyei.
Krisztus ábrázolásának gondja. Ez egy rendkívül izgalmas és titokzatos tájéka a léleknek, hiszen tudván tudjuk: Jézusról a kortársak nem készítettek egyetlenegy képet sem, viszont az elmondhatatlanul sok későbbi – igazi művészi – Krisztus-ábrázolás hasonlít egymásra; mindegyik hitelesíti a másikat.
Dsida Jenő versét pont ez a tudás-titok feszíti belülről. Azért akarja levenni a Krisztus-képet a faláról, mert azt „torz hamisításnak” látja. Ez a kép – állítja a szerző – nem egyezik azzal a tudással-ismerettel, ami benne él, vagyis nem tudja hitelesnek venni.
No, de honnan ez az ismeret? Honnan a tudás? Alighanem arról a tájékról való, melyről Márai Sándor igen meggyőzően ír Harminc ezüstpénz című esszéregényében, mikor a látomás erejét méltatja. Mert mit is mond? Azt, hogy amit Jézus kortársai elmulasztottak, azt „az emberiség” – a művészi hajlam – „a látomás erejével” hozta helyre.
A názáreti arcát „az emberiség” rajzolta meg hitelt érdemlően, mert „a nagy látomásnak különös megelevenítő ereje van”. „A művészet végső izzásában soha nem más, mint felsőfokú látomás, valamilyen nagyon hiteles, egyszerre rendőri és anyakönyvi, minden szikrázó üveglencsénél élesebben érzékelő képesség, az ember egyik csodálatos tulajdonsága” – olvasható a műben.
Nyilván erre a csodára, erre a látomásra, erre a tudásra-ismeretre hivatkozik Dsida Jenő kimondatlanul. Minket, mai olvasókat pedig ugyanez az erő befolyásol, mikor valamely művet hitelesnek, avagy hiteltelennek tekintünk...
Penckófer János