Miért vannak szökőévek?
Marad a Gergely-naptár
Miért vannak szökőévek, és miért ünneplik máskor ünnepeiket a keleti keresztény egyházak, mint mi? – kérdeztem dr. Molnár Józsefet, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tanárát.
– A megfelelő naptár összeállítása nem volt egyszerű feladat az őseink számára, hisz a csillagászati események egymásnak nem egész számú többszörösei. Vagyis a Föld Nap körüli fordulatának időtartama és a Föld saját tengelye körüli fordulata sem egymás egész számú többszöröse, így egy év hossza pontosan 365,2422 nap. A Julius Caesar által Krisztus előtt 46-ban bevezetett úgynevezett Julianus-naptár volt az első, amely viszonylag jól közelíti az év hosszát. Háromszázhatvanöt napban állapították meg az év hosszát és minden negyediket 366 napban. Ez átlagban 365,25 (365 nap 6 óra) napos évhossznak felel meg, de a valóságban az úgynevezett tropikus év csak 365 nap 5 óra 48 perc 46,07 másodperc, tehát a kettő közötti különbség (évi 11 perc 14 másodperc) miatt a Julianus-naptár 128 év alatt egy teljes napot késik. Ezt persze nagyon régen észrevették a csillagászok, és már a kora középkorban korrigáltak is rajta. De a késés tovább halmozódott, és a XVI. századig tíz napra nőtt. Ekkor XIII. Gergely pápa ismét korrigálta a naptárt úgy, hogy elrendelte: 1582. október 4-e után 15-ét kell írni. Megszüntette a késés okát is. Bár a Julianus-naptárhoz hasonlóan maradt minden év 365 napos, minden negyedik év pedig 366 napos, de mivel a többlet kb. 4 évszázad alatt tett ki három napot, minden 400 évben töröltek három napot azáltal, hogy bár minden negyedik, vagyis minden néggyel osztható év szökőév, de a 400-as ciklusok 3 százas éve nem számít szökőévnek (pl. 1700, 1800, 1900 nem szökőév), csak a negyedik százas az, amely néggyel akkor is osztható, ha a két végső nullát elhagyjuk belőle (tehát, például a 2000 szökőév volt). Az így létrehozott naptárt használjuk ma is, és bevezetője után Gergely-naptárnak nevezzük. Az általa végrehajtott reformnak köszönhetően már csak 3000 évente késik egy napot a valódi (tropikus) évhez képest a naptár. Ebből következik, hogy körülbelül 4500-ban egy nappal korrigálni kell majd utódainknak a Gergely-naptárt is, de jelenleg ez még semmiképp sem indokolt.
– Miért használják a keleti keresztény egyházak máig a régi Julianus-naptárt?
– A keleti keresztény egyházaknál is felmerült már többször a naptárreform terve. De mivel a reformált naptárt a pápa vezette be, ők ragaszkodnak a Julianus- naptárhoz, amely mostanra 13 nappal marad el a világnaptárrá vált Gergely-naptárhoz képest. Ez a különbség 2100-tól 14 napra nő.
– Használnak a Gergely- és Julianus-naptáron kívül más naptárt is mostanság?
– A zsidók és a muzulmánok mind a mai napig saját naptárt használnak, de mint mondtam, a Gergely-naptár világnaptár lett, és ehhez viszonyítanak minden országban. A XX. század folyamán egyébként több naptárreform-terv vált ismertté. Megalkotóik szerint ez a gazdaság számára lenne előnyös, hisz jelenleg különböző hosszúságúak a hónapok és így a negyedévek is. Az egyik elképzelés szerint minden negyedév 91 napos lenne, ezeken belül lenne két 30 és egy 31 napos hónap, az év 365. és 366. napjai pedig nevezetlen napokként vagy világnapokként kerülnének be a naptárba. Így aztán az évet mindig ugyanazzal a nappal kezdhetnénk, és a hónapok is mindig ugyanazzal a nappal kezdődnének. Szerintem azonban nem kell naptárreformtól tartani a közeljövőben, mert a ma embere nagyon erősen ragaszkodik a már jól megszokott XVI. századi Gergely-naptárhoz.
B. Zs.