Fáy Ferenc: Rabság
Magadra vess, ha úgy élsz, mint a rab
a kővé-dermedt álmok ketrecében,
hol üszkös karmod meghasad
s gubancos szőröd lombja zeng a szélben.
Fogára tűz az éj és fojt a nap,
s amíg szemedben fészket rak a szégyen,
te ott rágódsz a porban, egy falat
– gyerek vetette – emberi beszéden.
Magadra vess, ha úgy élsz, mint a rab
s nem látsz tovább az ember-szabta résen.
Vess bukfencet! hogy minden szenvedésen
s halálon át is ámíthasd magad,
hogy így vagy boldog; s rácsokkal-szabad
csöpp dolgaid közt Isten is megértsen.
Az egyik legkényesebb és igencsak összetett kérdést veti föl és boncolgatja Fáy Ferenc, mikor a rabságról ír rövid verset. De hogy, hogy nem, ebben a tizennégy sorban – egy szonett formájában – mégis sikeresen mutat rá a rabság lényegére.
Lehet, hogy az írásművészet titka, ami megsegítette őt ebben? Lehet, hogy Márai Sándornak igaza volt, mikor Fáy Ferencet – emigrációbeli sorstársát az 1970-es években – „legnagyobb élő költőnknek” nevezte, „beleértve az otthoniakat is”?
Meglehet. Különösképp, ha Fáy Ferenc versének hátteréhez azt is hozzávesszük, amit mások mellett Márai szintén vallott, hogy tudniillik az igazi, a halálosan komoly nagy írást mindig az élet írja. Fáy Ferencnek pedig bőségesen kijutott a halálosan komoly életviszontagságokból. Elég csak azt megemlíteni, hogy a második világháborúban volt amerikai fogságban, aztán 1947-ben „fél évre internálták, majd letartóztatták, és az ÁVO-n annyira megverték, hogy rabkórházba került”.
Aztán szökés, koncentrációs tábor – de felsorolni is sok lenne a hányattatásait. Itt mindössze azt emeljük ki, hogy szerzőnknek a rabságról szóló rövid verse mögött tényleg halálosan komoly élettapasztalat áll. Ezért kap különös figyelmet költeményének lényege: hogy az embert semmiféle viszontagsága nem tudja igazán rabosítani, ellenben a saját öt érzékszerve által fölállított rács-világ képes őt igazi fogollyá tenni...
Penckófer János