Babits Mihály: Az őszi tücsökhöz
Ki átható, egyhangú dalaiddal
betöltöd a nyugalmas éjszakát,
milyen lehet tenéked a világ?
Csend van; a hangok alusznak az éjben.
A te zenéd van ébren egyedül,
mint láthatatlan, éles hegedű.
A te zenéd a csöndnek része immár,
és mint a szférák, titkon muzsikál:
az hallja csak, aki magába száll.
Csendnek és éjszakának hegedűje,
milyen lehet tenéked a világ?
Érzed-e a csöndet s az éjszakát?
Zenéd olyan, mint a lelkem zenéje
s talán a fájó unalom dala:
egyforma volt tegnap s egyforma ma.
Bokrod alatt, ah, kétségbeesetten
érzed a csöndet és az éjszakát,
s szegény vak lélek, sírsz az éjen át.
Babits Mihály itt olvasható költeménye a magyar irodalom egyik legizgalmasabb című kötetének – Herceg, hátha megjön a tél is – különös darabja. A nagy költemények mellett Az őszi tücsökhöz című vers nem közvetlenül segíti a kötetben megfogalmazódó filozófiai kérdés megértését, amely kérdés nem más, mint Bergsonnak az életlendület elvéhez kötődő felismerése. A filozófus ugyanis azt állította, hogy az élet öntudatlanul is célelvű. A célhoz vezető út pedig sosem egyenes vonalú, hanem kiszámíthatatlan, szerteágazó, akadályokkal teli, de az életlendület mindig átsegít minket ezeken az akadályokon. Nos, „az őszi tücsökhöz” forduló Babits-költemény, mintha az élet szemlélését tekintené egyfajta célnak, ha már az élet úgyis öntudatlanul célelvű. A versben a tücsök zenéjéhez hasonlítja saját lelkének zenéjét, melyet egyszersmind az egyformaság és az unalom dalának is lát. E költemény tehát érinti a szerző költői hitvallását, míg a bergsoni tételt egyéni felfogással gazdagítja.
Penckófer János