Baka István: Zsoltár
Nem kértelek s nem kérnélek ma sem
Oly félszeg voltam véled Istenem
Csak vártam míg aktáid tologattad
Hogy föltekints és észrevégy de nem
A hold már kráterek pecsétnyomával
Úgy teli lett hogy rá se férne több
S te stempliztél tovább én meg feszengtem
Hajbókoló klienseid között
Nem hittem volna hogy külön beadványt
Nyújtok be végül mégis arra kérlek
Bocsásd meg nékem hogy sokat szerettem
S erényemnél többet nyomott a vétek
Egy-két paragrafust megszegtem én a
Tízből alpontokról nem is beszélve
Tudom hogy nem te én magam sodortam
Magam halálos bűnbe és veszélybe
Nem kérek tőled szívesen hiszen
Tudod hogy nem szeretlek Istenem
Hagyj élni akkor tán meg is szeretlek
S hagyj élni engem akkor is ha nem
Egek bürokratája egy pecséttel
Aláírással még megmentenél
Átkoztalak de most megáldanálak
Mint ahogy áld vagy átkoz mind ki él
A magyar irodalomtörténet XX. századi alakulásában Baka István jellegzetes költői világa maradandó érték. Az itt olvasható Zsoltárban könnyen fölfedezhető a rá jellemző sajátságos költői látás- és beszédmód, melynek egyik fontos meghatározója a kozmikusságig tágított képvilág. Így tűnik föl Isten az „egek bürokratájaként”, akit a versbeni beszélő szürke, hétköznapi aktatologató és -pecsételő alaknak tekint. Egy olyan „mindenható” alkalmazottat mutat be a szerző, aki előtt „hajbókolnak a kliensek”, hiszen a sorban állók élete függ egy-egy ilyen pecséttől-aláírástól. Profanizált sorsértelmezés ez, gúnyosan hétköznapi helyzetteremtés, mellyel a költő groteszkké teszi és kiüresíti az embernek azt a természetes gesztusát, amikor reményének szférájához, Istenhez szokott fordulni segítségért. Látható: nem egyszerű istentagadásról van szó. A versből kiolvasható, hogy a megnyilatkozó egyén Isten nélkül ugyanúgy nem tud élni, mint ahogyan vele sem tud megbékélni. Egy perlekedő, vergődő lélek támaszkeresésének tekinthető ez a Zsoltár…
Penckófer János